Ако во изминатите неколку години купувавте облека за вашето бебе или баравте подароци за новороденче, можеби сте забележале дека одредена палета на бои доминира во облеката, играчките, а исто така и во декорациите на детските соби.
Оваа безлична боја – беж – која ја зазеде детската мода и дизајн, писателка, библиотекарка и мајка на две деца, Хејли Дерош, ја нарече „тажна беж“. Трендот на доминација на беж боја го доби своето име и на социјалните мрежи, а сѐ почесто се споменува и терминот „беж мама“ кога се во прашање животни теми поврзани со мајките и бебињата.
Дерош почна да коментира за бизарниот тренд на TikTok, и на нејзино изненадување, нејзините хумористични објави станаа вирални. Таа сега има цел профил на TikTok посветен на „тажниот беж феномен“ и повеќе од 191.000 следбеници кои го сметаат за потполно урнебесен.
Дерош објавува духовити снимки од беж облека и играчки и ги опишува во стилот на режисерот и сценарист Вернер Херцог. На пример: „Ова го нарекувам: Погледнав длабоко во бездната за да видам што има во пеколот.“ Едноставен топ за 45 долари.
А тој беж тренд е навистина скап. Иронично е што треба да се одвојат многу пари за детето да има, како што вели, „изглед на сирак од 19 век“.
Некои родители почнаа да се спротивставуваат на беж трендот со пораката: „Сакам да носам виолетова! По ѓаволите, уште еден светло сив фустан за 130 долари!“ Никој не сака да каже: „Дали го видовте моето дете? Беше таму во овој базен со песок облечен во беж покривка од органски памук, а во раката држеше играчка од дрво… О, тука си мило“.
Од каде доаѓа „тажната беж“?
Неколку работи можеа да го поттикнат овој пресврт во детската мода.
Прво, избегнувајќи ги родовите ограничувања на агресивно рекламираната розова или сина боја, некои луѓе можеби избрале беж како родово неутрална опција. Нијансите како оние на овесни снегулки, павлака, камен, јаже, коска и пепел не асоцираат ниту на машки ниту на женски.
Второ, не сакате купишта пластичен отпад постојано да лебдат во морето и не сакате пластични играчки во врескави бои кои ја нарушуваат мирната атмосфера во детската соба.
Конечно, постои врска со природните материјали кои се безбедни и нетоксични за бебињата. На пример, необоените дрвени играчки и неизбелениот, необоен памук се главно нијанси на беж, така што бојата станува кратенка за едноставност и здравје. Но, како што истакнува Дерош, само затоа што производот е беж не значи дека е произведен етички или одржливо.
Дали глумењето дека не постојат бои е лошо за бебињата?
Сепак, животот без боја и контраст не изгледа многу идеален за бебињата.
„Потребата да се има „дом за на Инстаграм“ и да не им се дозволува на децата да истражуваат и да прават неред, малку ме загрижува“, вели невропсихологот Аманда Гејмер. „Не сум баш сигурна колку деца има чија омилена боја е беж.
Во првата година од животот, развојот на видот се случува побрзо отколку на која било друга возраст! Видот е важен за развој на комуникацијата, моторните вештини, меморијата, когнитивноста, како и за развојот на социо-емоционалните вештини.
Како се развива видот на бебето и дали преправањето дека боите не постојат е лошо за развојот на видот, објаснува професионалниот терапевт Леа Баља Панциров, лекар за рана интервенција, терапевт за сензорна интеграција според Ayres®.
„Чувството кога нашето бебе ќе не погледне за прв пат, кога не следи, кога ни се насмевнува е бесценето. Така се поврзуваме и развиваме приврзаност.
Знаењето за развојот на видот, кое сè уште е предмет на истражување, јасно укажува дека видот е најмалку развиеното сетило при раѓањето и дека новороденчињата гледаат најјасно, т.е. повеќето реагираат на бои со висок контраст (црно-бело-црвено) околу 30 сантиметри од очите (колку е приближно растојанието на лицето на мајката од детето во положбата за доење).
Сметам дека ние сме одговорни како експерти да ги едуцираме родителите и тие ги користат овие информации во секојдневниот живот со цел да го максимизираат визуелното искуство на детето, што е важно за секој сегмент од развојот. Така, новороденчето треба да има јасни, поголеми предмети со висок контраст за да ги забележи, бидејќи може да биде помотивирано да ја крене главата од подлогата кога е во лежечка положба на стомак, што за него е голем предизвик. Како што расте бебето, ние ја прилагодуваме околината и играчките што ги нудиме, како по форма и намена, така и по бои. Боите мора да бидат силни, јасни. Некои студии покажуваат дека децата на 6 месеци веќе појасно ги гледаат боите и можат да ги категоризираат. Тие не треба да бидат предмет на разни трендови кои не се базираат на ништо. Затоа, околината на детето и играчките што ги нудиме мора да бидат приспособени на возраста на детето и мора да бидат стимулирачки, не премалку или премногу стимулирачки. Секое дете има право да го види овој шарен свет, а ние сме тука да му го овозможиме тоа!“