Моето дете знаеше да чита и да брои уште во градинка! А дали знае да си игра?

Многу родители и училишта ја намалуваат социјалната интеракција и воведуваат совладување на што е можно повеќе материјал, иако се покажа дека социјалните вештини се многу важни на долг рок

247

Родителите на мали деца често се загрижени дали нивните деца ќе се развијат доволно и ќе стекнат знаење што ќе им овозможи еден ден да напредуваат академски. „Моето дете веќе знае да чита“, „Мојот син може да брои до 500“, „Дали Иван веќе почна да учи англиски?“ Сето тоа се прашања кои родителите често си ги поставуваат во разговорите. Иако раното образование создава важна основа за академски вештини, многу родители ќе бидат изненадени кога ќе слушнат дека социјалните вештини се многу поважни за иднината на детето.

Истражувањето објавено во списанието American Journal of Public Health (AJPH) укажува на поврзаноста помеѓу развиените социјални вештини во градинка и среќата на 25-годишна возраст. Без оглед на тоа колку напредни читатели биле возрасните или колку пари заработувале нивните родители, децата што развиле социјални вештини во градинка се со поголема веројатност да завршат средно училиште, да одат на факултет, да се вработат и да немаат проблеми со законот. Многу родители и училишта ја намалуваат социјалната интеракција и воведуваат совладување на што е можно повеќе материјал, иако се покажало дека социјалните вештини се многу важни на долг рок.

Еве кои пет социјални вештини треба да ги поттикнувате кај вашето дете:

Како убаво да си игра со другите деца

Играта е многу важна за развојот во првите години од животот. Со играње со другите, децата учат да преговараат, да решаваат проблеми, да разменуваат искуства и работи, да споделуваат и да експериментираат. Можете да му помогнете на вашето дете да ги изгради овие вештини со тоа што ќе му дозволите да си игра со други деца. Часовите по танц, фудбалските тренинзи и гимнастиката имаат вредност за детето, но на децата им треба многу време за неструктурирана игра со други деца, каде што возрасните ги надгледуваат, но не им даваат упатства како да играат.

Како да решаваат проблеми

Многу е примамливо и веднаш да се „скока“ на секој детски проблем и сѐ да се поправи. На овој начин ги лишуваме децата од можноста за расправија, им го ограничуваме времето и често ги испраќаме децата да играат во различни простории. Ние сме добри во решавањето на проблемите бидејќи имаме многу пракса како родители! Мораме да решиме некои проблеми бидејќи тоа е важно за опстанок, но на нашите деца им треба пракса. Затоа, следниот пат кога вашето дете ќе има проблем, поканете го да учествува во процесот на решавање. Побарајте од вашето дете да објасни што се случува, да размисли за решенијата и потоа да го проба решението. Сè уште сте активни во сè, но наместо сами да го решавате проблемот, поддржете го вашето дете низ процесот. Прашајте го: „Што би можел да направиш сега?“ Кога бараме решение од детето, му даваме можност да го оцени своето искуство и да ја подобри ситуацијата. Го учиме дека грешките ни помагаат да учиме и да напредуваме.

Како да препознае проблеми

Децата што се почувствителни подобро се поврзуваат со луѓето. Оваа вештина можете да ја поттикнете со тоа што ќе го прашате детето како се чувствува, но и со именувањето на емоциите. Целиот процес можете да го направите надвор од вашиот дом. Поставувајте му прашања како: „Што мислиш, како се чувствуваше кога се случи тоа?“ или „Изгледаше среќно кога победи, твојата насмевка беше прекрасна“. Исто така, книгите се полни со конфликти и емоции – тоа е она што ја движи целата приказна. Разговорите за книгите честопати се полесни бидејќи вашето дете не е емоционално вклучено во бурните емоции.

Друга работа што треба да се има на ум, како што покажало ова истражување, е прекумерната употреба на екраните, што може да ја попречи способноста на детето да ги препознава емоциите кај другите. Затоа погрижете се вашите деца да имаат доволно време да играат и да комуницираат со други луѓе.

Како да бидеме од помош

Помагањето на другите е корисно за децата бидејќи тогаш тие го гледаат светот надвор од себе и ги препознаваат потребите на другите. Ако забележите и го пофалите вашето дете кога покажува грижа за другите, го охрабрувате да продолжи во таа насока. Дајте му на вашето дете можност да му помогне некому – купувајќи намирници, помагајќи му со бебето – и потоа великодушно заблагодарете му се. Благодарноста ќе му покаже колку вреди неговиот труд. Едноставна активност како помагање во продавница или во градинка, можете да им ја објасните на децата како нешто кое го прават и Бетмен и Супермен (не заборавајте дека децата често се опседнати со суперхерои).

Како да ги контролира желбите

Контролирањето на желбите е функција која ја врши префронталниот кортекс на мозокот. Оваа област е целосно развиена до раната зрелост, но понекогаш има брз развој во раното детство затоа што децата добиваат можност да вежбаат различни вештини. Играта, исто така, може да биде одлична алатка за развивање на овие вештини. Со нови ликови и измислени приказни, децата можат да планираат и да дејствуваат, а потоа да го применат ова знаење во животот. Тие почнуваат да размислуваат надвор од нивната перспектива и да се однесуваат како некој друг наместо да ги следат сопствените желби. Западното општество остава впечаток дека знаењето и академските вештини се најважни и денес децата треба да почнат да учат што е можно порано. Сепак, реалноста покажува дека социјалните вештини стекнати во раното детство, преку игра и интеракција, можат многу да им помогнат во животот.

Повеќе